SLAPEN MET JE SMARTPHONE?!


Hoe kunnen we het slimst met onze smartphone omgaan? 

De smartphone is niet meer weg te denken uit de huidige samenleving. De smartphone wordt voor van alles ingezet. E-mail, internet, bellen of het controleren van het weer zijn slechts een paar van de vele mogelijkheden die de smartphones van vandaag hebben. We gebruiken hem overal voor, we slapen er bijna mee.

Het vergemakkelijkt het leven in vele opzichten. Juist omdat we de smartphones allemaal gebruiken is het handig om hier slim mee om te gaan. Hier een aantal tips over het gebruik van de smartphone om nadelen te voorkomen:

  1. Slaapproblemen

Een kleine 60 procent van de volwassenen gebruikt zijn/haar smartphone in een tijdspanning van een uur voor het slapen. De RIVM heeft onderzoek gedaan naar minder en slechter slapen in relatie tot schermgebruik. Het gebruik van apparaten zoals smartphones voor het slapen, zou leiden tot slaapproblemen. Een belangrijke factor hierbij is het licht. Licht heeft invloed op onze biologische klok, waardoor je minder snel in slaap valt. Ook de alertheid op elk bericht dat binnenkomt speelt hier een rol in.

Onze tips: Zet wanneer het donker wordt de nachtmodus op je beeldscherm aan, hierdoor speelt het licht een minder grote rol. Ook is het verstandig om vanaf een uur voordat je gaat slapen de smartphone weinig tot niet te gebruiken!

  1. Zichtvermindering

Langdurig staren naar een scherm van dichtbij, zoals het geval is bij smartphones, is slecht voor de ogen. Dit triggert het oog namelijk om in de lengte te groeien (dit heef te maken met de projectie van het licht, dat in de verte scherper is dan aan de zijkant van het oog). Dit kan leiden tot bijziendheid, wat steeds meer voor komt. Bij zeventig tot tachtigjarige heeft 1 op de 4 last van bijziendheid. Bij veertigers is dit aantal al 1 op 3 en twintigers 1 op 2.

Onze tips: Hou de smartphone ongeveer 40 centimeter van je ogen vandaan. Verleg af en toe de focus op iets anders, vergeet niet te knipperen en zorg voor genoeg licht om je heen. Zo heb je het minst kans op problemen voor je ogen.

  1. Stress

De smartphone stelt mensen in staat om (bijna) alles binnen handbereik te hebben en te controleren op welk tijdstip dan ook. Voor de ene gebruiker werkt dit erg bevrijdend. Voor de ander heeft dit een tegenovergesteld effect. Zij worden afhankelijk van de smartphone. Een lege batterij of een slecht netwerk leidt in deze gevallen tot stress (omdat zij het gevoel hebben de controle te verliezen of niet ‘’beschikbaar’’ te zijn), wat nooit een positieve impact heeft op de gezondheid.

Onze tips: Wees je bewust van de afhankelijkheid van je smartphone. Het is een middel om het leven gemakkelijker te maken, niet moeilijker!

Zorg er dus voor dat je slim omgaat met de smartphone. De hierboven genoemde tips kunnen de mogelijke nadelen al voor het grootste gedeelte tegengaan/beperken. En zie ook de andere kant ervan in, het gebruik van de smartphone kent vele voordelen. Door gebruik te maken van handige apps zoals de BeHealthi app, kan je gezondheid alleen maar bevorderen!

Gebruik jij jouw smartphone ook zóveel dat je er bijna mee gaat slapen? En wat vind jij van de tips en andere informatie in dit artikel? Laat het ons weten in de reacties!

Bron: Mijngezondheidsgids.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *